... en communicatie

Taalunie in het nieuws

Het vertrek van algemeen secretaris Kris Van de Poel heeft aanleiding gegeven tot persaandacht in kranten, tijdschriften en radioprogramma’s. Vanzelfsprekend was de werking van de Taalunie dan ook voorwerp van debat in de interparlementaire commissie.

Goed nieuws bracht de NOS die besloten heeft om over te stappen naar de officiële spelling zoals die te vinden is in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie.

Week van het Nederlands

De Week van het Nederlands werd traditioneel afgetrapt in De Taalstaat op de Nederlandse radiozender NPO Radio 1. De Vlaamse VRT vierde de Week van het Nederlands met onder andere de uitreiking van de Taalboekenprijs, de verkiezing van het Kinder- en Tienerwoord van het jaar en de publicatie van Het Grote Ontbreekwoordenboek, een boek over de woorden die onze taal mist.

Interne communicatie

Ook in 2023 werd intern veel aandacht besteed aan het welbevinden van de medewerkers die in teamdagen aan de slag gegaan zijn met de verbetering van de interne samenwerking, met onder meer een co-creatie van een nieuwe gedragscode, de goedkeuring van een nieuw organogram, een nieuwe rechtspositieregeling en vergaderstructuur.

Met een nieuwe digitale werkplek krijgen de medewerkers een handig instrument om efficiënter te werken en de interne communicatie te vergemakkelijken.

Sociale media

In 2023 bouwden we verder aan het ontwikkelen van de verschillende socialemediakanalen. Nadat we in 2022 gingen werken met een nieuwe socialemediastrategie, hebben we dit jaar ingezet op visuele herkenbaarheid. We pasten de nieuwe huisstijl toe op ons beeldmateriaal.

Onze inspanningen op Linkedin en Facebook zorgden voor een gestage groei in volgers. Voor Twitter kozen we er echter voor om ons niet meer actief te laten zien.

Cijfers

Taalunie nieuwsbrief